Wednesday, July 3, 2013

Aku Seorang Pendosa



Ku terduduk lama,
Suasana hening di sekelilingku,
Ku mendongak ke langit,
Dan air mata mulai berlinangan di kelopak mataku.
Hatiku sebak,
Memikirkan dosa dan salah silap yang menggunung tinggi,
Memikirkan nikmat-nikmatNya yang telah kukufuri.
Aku telah melampaui batas,
Lalai dan tidak bernas,
Dalam mengurusi  masa,
Yang terasa amat laju putarannya,
Dan aku seperti ditinggalkan sendirian,
Bersama dosa-dosaku.


Aku merenung jauh,
Mengenang coretan-coretan cerita,
Yang terasa indah dalam kamus hidupku.
Terngiang-ngiang pesanan ibu bapaku,
Terpancar wajah-wajah naqibah dan ahli usrahku,
Terbayang bibir-bibir sahabat-sahabatku,
Mereka seru ayat-ayat cinta Tuhanku,
Dan mereka tidak pernah jemu,
Memimpin tanganku,
Memegang erat bahuku,
“Agar kau sentiasa berada di jalanNya Raihana,
Agar kau thabat dan istiqamah di jalanNya, Raihana.”


Kutundukkan wajahku,
Wajahku yang hina,
Menghadap Tuhan Yang Maha Esa.
Ya Tuhan,
Engkau kurniakanku ibu bapa yang menyeruku kepada agamaMu,
Engkau kurniakanku sahabat-sahabat yang mengingatiku kepadaMu,
Namun aku seperti manusia yang tidak mengenang budi,
Yang tidak tahu membalas dengan kemuliaan budi pekerti,
Aku tidak akur pada perintahMu,
Aku lalai dengan pesanan-pesanan mereka yang aku sayang,
Aku tidak menghargai nikmat-nikmat pemberianMu,
Aku manusia hina!
Aku manusia berdosa!


Ya Allah,
Masihkah ada ruang untukku?
Bulan yang amat mulia bakal tiba,
Dan jiwa ragaku masih kotor,
Jauh sekali aku mahu berada di landasan yang tidak Engkau redha
Jauh sekali aku mahu terus menerus berada dalam kelalaian
Jauh sekali aku mahu mati dalam keadaan hina dan berdosa


Ya Rahman,
Ujian dan dugaan yang Kau beri,
Jadikanlah kesemuanya seperti genggaman-genggaman tangan yang berjuta,
Yang memberikanku kesedaran disebabkan pukulan yang tak terhingga,
Amat sedih sekali nasibku,
Jika ujian dan dugaan yang besar ini masih tak mampu menyedarkanku.
Ya Allah,
Aku datang kepadaMu,
Mengharapkan rahmat kasih sayangMu,
Aku yakin,
Meskipun hatiku terlalu hitam,
Meskipun jiwaku terlalu rosak,
Dek kerana dosa dan salah silapku,
Aku yakin,
Aku masih berpeluang mendapatkan rahmatMu!
Aku yakin,
Kasih sayangMu terbentang luas seluas lautan!
Buatku.
Aku yakin Engkau masih sayang padaku.


Ampunilah aku Ya Ghofur,
Aku seorang pendosa.


No comments:

Post a Comment